• Literární revue



    Literární revue je projekt , ve kterém studenti psychologie píšou recenze na přečtené knihy s psychologickou tématikou. Psychologických knížek je mnoho a v dnešní uspěchané době času málo. Proto pro vás připravujeme každý měsíc recenze na různě laděná témata, jak na odborné, tak i populárně naučné knihy. Například v měsíci květnu jsme pro vás měli připravené téma lásky, v září jsme se věnovali tématu osobního rozvoje. Pokud budete sledovat naše sociální sítě, možná budete moct o některém dalším tématu rozhodnout i vy! V recenzích se dočtete základní informace o knize, co od ní můžete očekávat, co se na knížce recenzentovi líbilo i nelíbilo, případně vám prozradí zajímavou myšlenku, o které se dočetl. Každý čtenář si pak určitě vybere tu pravou knihu pro něj, ať už je to student, odborník či zájemce o psychologii!

  • Spolupracujeme s nakladatelstvími:

  • Procházet knížky

    Smazat všechny filtry

Dětský výtvarný projev

Dětský výtvarný projev Obálka knihy Dětský výtvarný projev
Irena Plevová, Michaela Pugnerová
Psychologie dítěte
Grada
2022
208
Kristy

„Při výtvarné činnosti je zásadní respektovat individualitu dítěte, zaujmout individuální přístup, zachovat pozitivní pohled bez devalvace produktů, a hlavně nezapomenout na pochvalu a projevení zájmu nejen o výkres, ale o celý proces kresebné činnosti.“

(Plevová a Pugnerová, 2022, str. 191).

 

Publikace o 208 stranách v měkké vazbě je informačně velice bohatou příručkou, která udělá skvělou službu nejen pedagogům, ale také psychologům. Autorky předkládají strukturu osmi kapitol: Význam dětského výtvarného projevu, vývoj dětské kresby, kresba postavy, kresba postavy u dětí se speciálními vzdělávacími potřebami, kresba rodiny, kresba jako prostředek k poznávání osobnosti dítěte, další možnosti práce s dětským výtvarným projevem, kresebná kazuistika.

 

Každé dílo, na kterém se podílí Pugnerová, je psáno lidsky a uchopitelně. Nejinak tomu je i v případě této knihy. Ačkoli jsou velmi často zmiňovány odborné termíny, vždy jsou pod čarou důkladně vysvětleny. Citovaná odborná literatura je popsána v poznámkách pod čarou. Každý oddíl je doplněn množstvím autentických obrázků dětí z praxe. Oddíl o dalších možnostech práce s dětským výtvarným projevem je bohatý na informace o mandalách, o náměty kreseb přírody a o velmi často tabuizovaná témata života a smrti.

 

Velmi kladně hodnotím ucelenou strukturu a vhodně volené kapitoly tak, aby na sebe vzájemně navazovaly. Ohromně se mi líbí malůvky, ke kterým autorky poskytují také výklad, případně komentář samotného malého autora. Bohatá praxe obou autorek je v textu dost znát – již existující literární zdroje doplňují o vlastní zkušenosti, což je obohacující. Nemám absolutně žádnou výtku.

 

Knihu lze brát jako základní příručku ke zorientování se v problematice dětského výtvarného projevu. Zároveň ale může být doplňujícím zdrojem informací v oblasti školní zralosti a připravenosti a k získání informací o zvláštnostech dětské psychiky. Protože je velmi pěkně napsaná, lze ji zařadit k četbě pro všechny pomáhající profese, ve kterých se pracuje s dětmi (policejní psychologie, profese spadající pod OSPOD, mediace, rodinný poradce, krizový intervent).

Zdroj: Plevová. J. Pugnerová M. (2022). Dětský výtvarný projev: V pedagogické praxi. Grada.



Spratek

Spratek Obálka knihy Spratek
Torey L. Hayden
povídka
Portál
2020
240
Jana

“Víra v lidskou duši se ovšem vymyká všem argumentům a prostupuje mezi křehkými prsty našeho poznání”


(Hayden, 2012, 7).

 

 

 

Knihy od Torey Hayden jsou vždy sázkou na jistotu – jedná se o čtivé, fascinující příběhy s hořkosladkým nádechem (u spratka konkrétně pak spíše sladcehořký). Příběh šestileté Sheily, která málem upálila malého chlapce a jejíž IQ nebyl schopen žádný test bezpečně změřit, Vás vtáhne, vyděsí i dojme, a nakonec zanechá s novou nadějí na lepší zítřky. Kromě velmi čtivého stylu a opravdu zajímavých kazuistik traumatizovaných dětí však na Hayden nejvíce obdivuji, že se mezi řádky nebojí jít i s vlastní kůží na trh. 

 

Se čtenářem se dělí o své myšlenky, o důvody, které ji vedly k různým řešením nenadálých situací… nebojí se taktéž přiznat chyby, momenty, kdy i jí samotné došla kuráž nebo síla a trpělivost – přesto si ale vždy nakonec najde k dětem cestu skrze bezpodmínečné přijetí a lásku a za své podivínství a vybočující přístupy se nestydí. Mimo jiné nám svým vyprávěním naznačuje, jakou sílu má intuice, pokud se jí naučíme správně naslouchat.

Zdroj:  Hayden, T. L. (2020). Spratek. Portál.

Já už nemůžu, paní učitelko

Já už nemůžu, paní učitelko Obálka knihy Já už nemůžu, paní učitelko
Jana Březinová
Pedagogika a speciální pedagogika
pasparta
2022
100
Jana

“Škola je mnohdy jediným bezpečným místem, kde se žák dovolá pomoci

(Březinová, 2022, 26).”

 

Vzhledem k tomu, že působím jako psycholog v resortu školství, ve mně obsah knihy velmi rezonoval – a to v té nejvíc pozitivní míře. Dostal se mi totiž do ruky srozumitelný, stručný, ale vše podstatné obsahující mustr pro práci s dětmi na půdě školy.

 

Útlá knížečka rozvíjí několik témat (krize, rozpad rodiny, sebevražda, poruchy chování a jiné) a nahlíží přitom do teorie, kterou následně doplňuje praktickými návody, doporučením nebo modelovými příklady. Jednotlivá témata sice knížka nezvládá popsat zcela do hloubky a komplexně, k tomu ale jistě poslouží jiné publikace. Největší plus této knížečky je její velikost (malá, lehká a skladná), navzdory cennému obsahu (postupy krok za krokem v situacích, které mohou člověka zaskočit). Nejvíce jsem si zamilovala závěrečná shrnutí s názvem „Doporučení a vodítka pro praxi“, která jsem si snad zvládla vrýt do paměti, abych je v případě potřeby mohla aplikovat.

 

Knihu bych velmi vřele doporučila všem pracovníkům s dětmi, tedy učitelům, asistentům, vychovatelům, ale i psychologům nebo zvědavým rodičům. I když si nikdo nepřejeme podobné situace zažít, přijde vhod mít u sebe stručný návod a krátký popis toho proč, co a jak. A přesně tímhle tato knížečka je (KPZ = knížkou první záchrany)!

 

Zdroj: Březinová, J. (2022). Já už nemůžu, paní učitelko. Pasparta.



Rychlá pomoc pro učitele

Rychlá pomoc pro učitele Obálka knihy Rychlá pomoc pro učitele
Annette L. Breaux, Todd Whitaker,
Odborná literatura
Portál
2020
176
Léňa

„Představte si třídu, kde učitelé každý den říkají: “Podívejme se, co se můžeme naučit ze svých chyb,” a myslí to doopravdy. Je to prostředí, kde se oslavují úspěchy, ale také chyby. Dobrá, nikdo neoslavuje špatnou známku z písemky, ale kdyby více učitelů přijalo postoj vyjádřený následujícími řádky, možná by ubylo špatných známek na písemkách.“

(Breaux &. Whitaker , 2020, str. 40-41)

 

Každý učitel se při své profesi setkává se spoustou nepříjemných situací, kdy si nemusí zcela vědět rady, jak je správně vyřešit. Tato kniha je jakousi příručkou nabízející rady a návody, jak se s těmito situacemi vypořádat. Je v ní uvedeno 60 nejběžnějších situací, se kterými se učitel nejčastěji může setkat. Každá ze situací je nejdříve popsána, následuje návrh možného vyrovnání se s ní a na konci je shrnuta několika větami pro připomenutí. 

 

Skvělé je, že situace jsou psané jednoduše, jasně a přímočaře. Autoři jdou rovnou k věci a zbytečně se nerozepisují. Není zde použit odborný jazyk, ale vše je lidsky srozumitelně vysvětleno. Jejich radám a návrhům porozumí snad opravdu každý. Oceňuji i to, že jsou uvedené situace přehledně děleny na části, takže se v nich velmi dobře orientuje. 

 

Kniha dostává svému názvu. Opravdu ji vnímám jako takovou první pomoc pro každého učitele. Umím si představit, že v případě nesnází bych pro ni jako pedagog šáhla a našla v ní oporu a inspiraci, abych dokázala obtížné situace ve školním prostředí dobře zvládnout. Dle mého názoru je tato publikace nesmírně přínosná pro praxi učitelů i školních psychologů pracujícími s dětmi či učiteli, protože je sestavená z reálných a praktických situací, se kterými se učitel/psycholog dříve či později setká. Knize nemám co vytknout, autoři se skutečně mohou pyšnit svým dílem a jeho užitečností a praktičností ve světě  pedagogické komunikace.

 

Zdroj:  Breaux, A., &. Whitaker, T. (2020). Rychlá pomoc pro učitele: 60 řešení náročných situací. Portál.