Odborná literatura
Portál
2020
176
Léňa
„Představte si třídu, kde učitelé každý den říkají: “Podívejme se, co se můžeme naučit ze svých chyb,” a myslí to doopravdy. Je to prostředí, kde se oslavují úspěchy, ale také chyby. Dobrá, nikdo neoslavuje špatnou známku z písemky, ale kdyby více učitelů přijalo postoj vyjádřený následujícími řádky, možná by ubylo špatných známek na písemkách.“
(Breaux &. Whitaker , 2020, str. 40-41)
Každý učitel se při své profesi setkává se spoustou nepříjemných situací, kdy si nemusí zcela vědět rady, jak je správně vyřešit. Tato kniha je jakousi příručkou nabízející rady a návody, jak se s těmito situacemi vypořádat. Je v ní uvedeno 60 nejběžnějších situací, se kterými se učitel nejčastěji může setkat. Každá ze situací je nejdříve popsána, následuje návrh možného vyrovnání se s ní a na konci je shrnuta několika větami pro připomenutí.
Skvělé je, že situace jsou psané jednoduše, jasně a přímočaře. Autoři jdou rovnou k věci a zbytečně se nerozepisují. Není zde použit odborný jazyk, ale vše je lidsky srozumitelně vysvětleno. Jejich radám a návrhům porozumí snad opravdu každý. Oceňuji i to, že jsou uvedené situace přehledně děleny na části, takže se v nich velmi dobře orientuje.
Kniha dostává svému názvu. Opravdu ji vnímám jako takovou první pomoc pro každého učitele. Umím si představit, že v případě nesnází bych pro ni jako pedagog šáhla a našla v ní oporu a inspiraci, abych dokázala obtížné situace ve školním prostředí dobře zvládnout. Dle mého názoru je tato publikace nesmírně přínosná pro praxi učitelů i školních psychologů pracujícími s dětmi či učiteli, protože je sestavená z reálných a praktických situací, se kterými se učitel/psycholog dříve či později setká. Knize nemám co vytknout, autoři se skutečně mohou pyšnit svým dílem a jeho užitečností a praktičností ve světě pedagogické komunikace.
Zdroj: Breaux, A., &. Whitaker, T. (2020). Rychlá pomoc pro učitele: 60 řešení náročných situací. Portál.